lauantai 28. joulukuuta 2013

Kirjavinkkausta kaivataan!

Kasvatuksessa minulla on ollut tapana luottaa kirjoihin. Koska itse olen oppinut kirjoista niin paljon, olen aina, kun lapsilla on ollut erilaisia vaiheita, painunut kirjastoon ja etsinyt asiaan sopivan kirjan. Näin meillä on käsitelty pikkusiskon syntymää, isän kuolemaa, päiväkodin ja koulun aloitusta ja vaikkapa sisarusten välistä riitelyä. Nykyään lapset ovat jo niin isoja, että tätä kasvatusmetodia ei ole tarvittu vähään aikaan, mutta nyt minulla olisi kysymys teille, arvoisat lukijani.

Osaatteko vinkata alakoululaiselle sopivia kirjoja, joissa käsitellään valehtelemista? Ei mitään patologista tarinointia, vaan sellaista pikkukoululaisille tyypillistä huijaamista, että jostakin puhutaan totena, kun toivotaan, että se olisi näin. Tämän ei tarvitse olla kirjan johtava teema, mutta kuitenkin läsnä niin paljon, että se herättää lukijankin ajattelemaan. Muuten tietenkin kirja saisi olla hyvä, hauska ja mukaansatempaava. Ja sellainen, että se löytyy ruotsinkielisenä. Tuleeko mitään mieleen?

Ps. Palaan joululahjoihin pikapuoleen. Koska muut saivat pukilta kiinnostavampia kirjoja kuin minä, keskityn ensin lukemiseen täällä joulun kyläilypaikassa ja toivon ehtiväni loppuun ennen kuin ne rupeavat vaatimaan lahjojaan itselleen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti