No en kyllä välttämättä haluaisi, mutta haluan sijoittaa mahdollisimman monen lukemani kirjan haasteeseen.
Siis myös Virpi Hämeen-Anttilan dekkarin Koston kukat. Tykkään kyllä kovasti 1920-luvun Helsingissä asuvasta Karl Axel Björkistä, joka on virkamies ja vapaa-ajallaan salapoliisi. Björk seikkailee Helsingin seurapiireissä, on kiinnostunut muodista, taiteesta ja uusista asioista, kuten karatesta, jota hän harjoittelee. Siis ihan mielelläni olisin tuollainen edistyksellinen hahmo, joka vieläpä pääsee seuraamaan tuoreen valtion ensiaskelia lähietäisyydeltä.
Mutta Björk on kyllä vähän estynyt, nykyajan mittapuulla sovinistinen ja rakkauden suhteen rasittavan päättämätön. Ehkä haluaisinkin olla yksi Björkin heiloista, Ida Helander, joka tässä kirjassa saa aiempaa isomman roolin Björkin avustajana. Hän on toiminnan nainen, joka sanoo suoraan, mitä ajattelee.
Koston kukat kertoo murhasta oopperassa, joten kulissit ovat hienot. Myös tarina pysyy hyvin koossa, ja loppuratkaisua saa arvella ihan viime hetkille asti.
Kirjoittaja on ahkera lukija, joka haluaa jakaa lukunautintonsa koko maailman kanssa.
sunnuntai 10. kesäkuuta 2018
perjantai 8. kesäkuuta 2018
Uusia Mary Russell -dekkareita!
Mieheni tilasi itselleen luettavaa, ja kerrankin sellaista, mistä minäkin tykkään. Dreaming Spies ja The Murder of Mary Russell ovat uusimmat Laurie R. Kingin Mary Russell -dekkarit.
Sijoitan toisen haastekohtaan 23, kirjassa on mukana meri, ja toisen kohtaan 26, kirja kertoo paikasta, jossa et ole käynyt.
Ensimmäisessä Mary Russell ja Sherlock Holmes purjehtivat Japaniin ja seikkailevat pääasiassa siellä. Romaani on taattua King-laatua, mutta ei mitenkään hätkähdyttävä.
Sen sijaan The Murder of Mary Russell on jännittävä, mukaansatempaava ja ihan uusia näkökulmia avaava romaani, joka ehdottomasti kannattaa lukea. Siinä purjehditaan Australian ja Englannin väliä ja asutaan välillä Australiassa. Tämä romaani kertoo Holmesin taloudenhoitajattaren, rouva Hudsonin tarinan, joka ei ollutkaan ihan sellainen, kuin olisi kuvitellut.
Sijoitan toisen haastekohtaan 23, kirjassa on mukana meri, ja toisen kohtaan 26, kirja kertoo paikasta, jossa et ole käynyt.
Ensimmäisessä Mary Russell ja Sherlock Holmes purjehtivat Japaniin ja seikkailevat pääasiassa siellä. Romaani on taattua King-laatua, mutta ei mitenkään hätkähdyttävä.
Sen sijaan The Murder of Mary Russell on jännittävä, mukaansatempaava ja ihan uusia näkökulmia avaava romaani, joka ehdottomasti kannattaa lukea. Siinä purjehditaan Australian ja Englannin väliä ja asutaan välillä Australiassa. Tämä romaani kertoo Holmesin taloudenhoitajattaren, rouva Hudsonin tarinan, joka ei ollutkaan ihan sellainen, kuin olisi kuvitellut.
keskiviikko 6. kesäkuuta 2018
34. Kirjassa syntyy tai luodaan jotain uutta
Etsiskelin kirjastosta jotakin haastekohtaan 7, kirjan tapahtumat sijoittuvat fiktiiviseen maahan tai maailmaan. Päädyin Margaret Atwoodin romaanin Uusi maa. Sijoitankin sen kuitenkin kohtaan 34, kirjassa syntyy tai luodaan jotain uutta, koska siihen se sopii paljon paremmin.
Romaani päättää Atwoodin MaddAddam-trilogian. Onneksi kirjan lopussa oli juonitiivistelmät kahdesta aikaisemmasta osasta, niin pysyin juonessa ja henkilöissä kärryillä. Toisaalta en varmaankaan olisi jaksanut lukea kaikkia osia - välillä tarina karkasi vähän liiankin kauaksi.
Romaanin tapahtumat sijoittuvat tulevaisuuteen. Suurin osa ihmiskunnasta (tai ainakin amerikkalaisista) on kuollut nopeasti levinneen viruksen aiheuttamaan sairauteen. Jäljelle jääneet elävät pienessä yhteisössä. Maan päällä elää myös uusi ihmisrotu, joka on luotu laboratoriossa. Erilaiset ihmiset opettelevat elämään keskenään. Se, mitä tässä kirjassa syntyy ja luodaan, on uusi sivilisaatio, uudet syntykertomukset ja kokonaan uusi alku.
Uusi alku on kiinnostava ja ajatuksia herättävä, mutta mielenkiintoista on myös lukea siitä, minkälainen ihmiskunta ja maapallo on ollut ennen ihmisten loppua. Sehän scifissä on parasta ja pelottavinta: nähdä, minkälaisia ihan mahdollisia rinnakkaistodellisuuksia tai tulevaisuuksia on tosi helppo kuvitella.
Romaani päättää Atwoodin MaddAddam-trilogian. Onneksi kirjan lopussa oli juonitiivistelmät kahdesta aikaisemmasta osasta, niin pysyin juonessa ja henkilöissä kärryillä. Toisaalta en varmaankaan olisi jaksanut lukea kaikkia osia - välillä tarina karkasi vähän liiankin kauaksi.
Romaanin tapahtumat sijoittuvat tulevaisuuteen. Suurin osa ihmiskunnasta (tai ainakin amerikkalaisista) on kuollut nopeasti levinneen viruksen aiheuttamaan sairauteen. Jäljelle jääneet elävät pienessä yhteisössä. Maan päällä elää myös uusi ihmisrotu, joka on luotu laboratoriossa. Erilaiset ihmiset opettelevat elämään keskenään. Se, mitä tässä kirjassa syntyy ja luodaan, on uusi sivilisaatio, uudet syntykertomukset ja kokonaan uusi alku.
Uusi alku on kiinnostava ja ajatuksia herättävä, mutta mielenkiintoista on myös lukea siitä, minkälainen ihmiskunta ja maapallo on ollut ennen ihmisten loppua. Sehän scifissä on parasta ja pelottavinta: nähdä, minkälaisia ihan mahdollisia rinnakkaistodellisuuksia tai tulevaisuuksia on tosi helppo kuvitella.
tiistai 5. kesäkuuta 2018
9. Kirjan kansi on yksivärinen
Tähän haastekohtaan sijoitan Gary Chapmanin self-help-käsikirjan Loving your spouse when you feel like walking away. Real help for desperate hearts in difficult marriages. Humoristisuuten asti informoiva otsikko on tälle kirjalle annettu, mutta oikeasti kirja on ihan asiallinen apu monenlaisiin vaikeisiin parisuhdeongelmiin.
En tosin suosittele kirjaan tarttumista, jos ärsyttää ajatuskin siitä, että ero on viimeiseen asti vältettävä keino. En silloinkaan, jos hengellisyyteen tai jumalaan viittaaminen parisuhteen yhteydessä vituttaa. Enkä silloin, jos se häiritsee, että kaikki kirjan parisuhteet ovat heteroseksuaalisia. Muuten kirja antaa kyllä ihan fiksuja vinkkejä vihoviimeisten pattitilanteiden varalle.
En tosin suosittele kirjaan tarttumista, jos ärsyttää ajatuskin siitä, että ero on viimeiseen asti vältettävä keino. En silloinkaan, jos hengellisyyteen tai jumalaan viittaaminen parisuhteen yhteydessä vituttaa. Enkä silloin, jos se häiritsee, että kaikki kirjan parisuhteet ovat heteroseksuaalisia. Muuten kirja antaa kyllä ihan fiksuja vinkkejä vihoviimeisten pattitilanteiden varalle.
Joku voisi sanoa, että eihän tämä kansi ole yksivärinen, mutta tämän verran nyt venytän haasteen rajoja.
lauantai 2. kesäkuuta 2018
33. Selviytymistarina
Teini meni koulun kanssa katsomaan Wonder-elokuvan, ja opettaja pakotti oppilaat lukemaan kirjan ennen elokuvan katselua. Minäkin halusin lukea R.J. Palacion Ihme-romaanin.
Ihme kertoo 11-vuotiaasta Augustista, jonka pää on vaikeasti epämuodostunut, ja tarkemmin sanottuna hänen ensimmäisestä vuodestaan oikeassa koulussa.
Ihme on tyypillinen nuortenkirja. Se kertoo vaikeasta aiheesta huumorin kautta, tapahtumapaikka on koulu juuri sellaisena kuin se kaikissa nuortenkirjoissa ja -elokuvissa esiintyy, siinä päähenkilö kasvaa vähän enemmän itsekseen, tarinalla on useampi kertoja, jotka vuorottelevat jne.
Ihme on poikkeuksellisen ajatuksia herättävä ja lämminhenkinen tarina, jonka soisi jokaisen teinin lukevan. (Voi olla, että elokuvankin näkeminen riittää. Isompi teini näki leffan ja oli täysin myyty.) Augustin ja hänen ystäviensä kokemukset opettavat empatiaa ja erilaisuuden ymmärtämistä.
Opettajille vinkki: Tässä romaanissa on varsin lyhyet luvut ja teksti on helppolukuista. Suosittelen koulukirjastoihin koko luokan lukukirjaksi.
Ihme kertoo 11-vuotiaasta Augustista, jonka pää on vaikeasti epämuodostunut, ja tarkemmin sanottuna hänen ensimmäisestä vuodestaan oikeassa koulussa.
Ihme on tyypillinen nuortenkirja. Se kertoo vaikeasta aiheesta huumorin kautta, tapahtumapaikka on koulu juuri sellaisena kuin se kaikissa nuortenkirjoissa ja -elokuvissa esiintyy, siinä päähenkilö kasvaa vähän enemmän itsekseen, tarinalla on useampi kertoja, jotka vuorottelevat jne.
Ihme on poikkeuksellisen ajatuksia herättävä ja lämminhenkinen tarina, jonka soisi jokaisen teinin lukevan. (Voi olla, että elokuvankin näkeminen riittää. Isompi teini näki leffan ja oli täysin myyty.) Augustin ja hänen ystäviensä kokemukset opettavat empatiaa ja erilaisuuden ymmärtämistä.
Opettajille vinkki: Tässä romaanissa on varsin lyhyet luvut ja teksti on helppolukuista. Suosittelen koulukirjastoihin koko luokan lukukirjaksi.
Tunnisteet:
Helmet-lukuhaaste 2018,
nuortenkirjallisuus,
ulkopuolisuus
torstai 31. toukokuuta 2018
24. Surullinen kirja
Vihdoinkin muistin kirjastossa ollessani Muriel Barberyn Siilin eleganssin. Se kertoo pariisilaistalon portivartijarouvasta, joka pyrkii kaikin keinoin peittämään kotitalonsa asiakkailta sen tosiasian, että hän on hienostunut taiteen ja kulttuurin ystävä. On varmaan ennalta-arvattavaa, että tällainen käytös johtaa yksinäisyyteen ja eristäytymiseen. Asiaan tulee kuitenkin muutos, kun taloon muuttaa uusi asukas.
Siilin eleganssi on ihana kirja, joka kertoo taiteesta, ystävyydestä ja siitä, kun uskaltaa antautua elämälle. Se on välillä hauska, usein ilahduttava ja useaan otteeseen myös surullinen kirja. Siksi sijoitan sen tähän haastekohtaan, vaikka pelkkä surullisuus ei sitä määritäkään.
Tässä romaanissa pohditaan välillä filosofisia kysymyksiä ja välillä kuvaillaan naapuruston elämänmenoa tarkan humoristisesti. Romaanin tunnelma on mielestäni hyvin samanlainen kuin esimerkiksi Amelie-elokuvan. Onko tämä sitten ranskalaisuutta? Ainakin se on hyvin viehättävää.
Siilin eleganssi on ihana kirja, joka kertoo taiteesta, ystävyydestä ja siitä, kun uskaltaa antautua elämälle. Se on välillä hauska, usein ilahduttava ja useaan otteeseen myös surullinen kirja. Siksi sijoitan sen tähän haastekohtaan, vaikka pelkkä surullisuus ei sitä määritäkään.
Tässä romaanissa pohditaan välillä filosofisia kysymyksiä ja välillä kuvaillaan naapuruston elämänmenoa tarkan humoristisesti. Romaanin tunnelma on mielestäni hyvin samanlainen kuin esimerkiksi Amelie-elokuvan. Onko tämä sitten ranskalaisuutta? Ainakin se on hyvin viehättävää.
Tunnisteet:
Helmet-lukuhaaste 2018,
itsensä löytäminen,
Ranska,
yksinäisyys
tiistai 29. toukokuuta 2018
16. Kirjassa luetaan kirjaa
Tähän haastekohtaan valikoitui Leonie Swannin Ihmissutta ken pelkäisi. Neiti Maple ja muut salapoliisin kyvyillä siunatut lampaat ovat tällä kertaa Ranskassa ja joutuvat tekemisiin aivan kilipäisten vuohien, käsittämättömästi puhuvien ranskalaisten ja mahdollisesti itsensä ihmissuden kanssa.
Mielesäni Swannin lammasdekkarit ovat viihdyttäviä ja harmittomia hyvän mielen kirjoja, joihin kätkeytyy pieniä filosofisia viisauksia. Tässä kirjassa lampaille luetaan Velhoa ja leijonaa - ja sen tarinan tapahtumilla on oma osansa mysteerin selviämisessä.
Mielesäni Swannin lammasdekkarit ovat viihdyttäviä ja harmittomia hyvän mielen kirjoja, joihin kätkeytyy pieniä filosofisia viisauksia. Tässä kirjassa lampaille luetaan Velhoa ja leijonaa - ja sen tarinan tapahtumilla on oma osansa mysteerin selviämisessä.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)