keskiviikko 29. tammikuuta 2020

Fyysikoksi vaikka väkisin

Juttelin veljeni kanssa kansantajuistetuista fysiikan kirjoista ja puheeksi tuli alan klassikko, Stephen Hawkingin Ajan lyhyt historia. Jostain syystä minä olen vältellyt sitä - olen varmaan ajatellut kirjan olevan paljon paksumpi. Veljeni kannusti tarttumaan siihen sanomalla, että hän lukaisi kolmasosan aamupaskalla.

Ilmeisesti olen tyhmempi kuin veljeni tai hän istuu todella pitkään vessassa, koska minulla meni koko kirjan lukemiseen pari viikkoa. Verrattuna Rovelliin tai deGrasse Tysoniin Hawkingia on hieman pitkäveteistä, joskus jopa vähän vaikeaselkoista lukea. Kyllä tästä silti selvän ottaa, mutta joitain asioita pitää pureskella vähän pidempään. Veikkaan, että on kuitenkin hyvä katsella kvanttifysiikkaa monesta eri näkökulmasta, jos haluaa sitä edes vähän ymmärtää.

Minä ymmärrän jo sen verran, että tajuan Big Bang Theoryn fysiikkavitsit. Se on paljon enemmän kuin vaikka vuosi sitten.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti